225-timers reglen for ugifte

Har du fået kontant- eller uddannelseshjælp eller integrationsydelse i et år i løbet af de sidste tre år. Så skal du arbejde mindst 225 timer.

Hvornår bliver jeg varslet om, at jeg vil få hjælpen nedsat efter 225-timersreglen?

Kommunen skal løbende beregne din bortfaldsdato. Bortfaldsdatoen er det tidspunkt, hvor din hjælp kan blive nedsat på grund af 225-timersreglen.

Kommunen skal sende et varslingsbrev til dig senest seks måneder før bortfaldsdatoen.

I perioden fra den 1. oktober 2016 til og med den 31. marts 2017 er der en overgangsordning, hvor arbejdskravet er på 113 timer inden for de seneste seks kalendermåneder. I denne overgangsperiode, skal kommunen sende dig et varslingsbrev senest tre måneder før bortfaldsdatoen.

Hvis din situation ikke har ændret sig, siden varslingsbrevet blev sendt, skal kommunen senest en måned før bortfaldsdatoen meddele dig, at kommunen agter at træffe afgørelse om, at hjælpen bliver nedsat. Kommunen vil samtidig opfordre dig til at oplyse, om der er grunde til at udskyde bortfaldsdatoen – grunde, som ikke allerede fremgår af kommunens sag.

Indhold hentet fra borger.dk